Układ rozrządu jest jednym z najważniejszych komponentów w silniku spalinowym, odpowiedzialnym za synchronizację pracy zaworów z ruchem tłoków. Jego prawidłowa konserwacja i terminowa wymiana są kluczowe dla zachowania sprawności silnika i uniknięcia kosztownych awarii. W tym artykule omówimy, kiedy i jak należy przeprowadzać te czynności, aby zapewnić długotrwałą i bezawaryjną pracę pojazdu.

Kiedy przeprowadzać konserwację i wymianę?

Zalecenia producentów pojazdów co do okresów wymiany rozrządu różnią się w zależności od modelu i typu silnika. Jednak istnieją ogólne wytyczne, które pomogą określić, kiedy nadszedł czas na serwis. Przede wszystkim, należy regularnie sprawdzać stan paska lub łańcucha rozrządu. W przypadku pasków, zaleca się ich wymianę co 60 000 do 100 000 kilometrów, natomiast łańcuchy, które są z reguły trwalsze, mogą wymagać wymiany rzadziej, choć nie są one wolne od zużycia.

Ważnym wskaźnikiem potrzeby przeglądu jest również wiek samochodu. Nawet jeśli pojazd nie osiągnął zalecanej ilości kilometrów, po upływie 5-7 lat od momentu produkcji zaleca się kontrolę układu rozrządu. Dodatkowo, objawy takie jak nieregularna praca silnika, trudności z uruchomieniem, spadek mocy czy niepokojące dźwięki z okolic silnika mogą sygnalizować problemy z rozrządem i są powodem do niezwłocznej wizyty w warsztacie.

Jak przeprowadzać konserwację?

Konserwacja układu rozrządu powinna być przeprowadzana przez doświadczonego mechanika, ponieważ wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Regularna kontrola stanu paska lub łańcucha, napięcia oraz stanu rolek napinających i kół zębatych to podstawowe działania, które pomogą wykryć ewentualne problemy na wczesnym etapie. W przypadku paska rozrządu ważne jest również sprawdzanie na obecność pęknięć, przetarć czy oznak zużycia materiału. Dla łańcucha kluczowe jest monitorowanie jego wydłużenia oraz stanu napinacza.

Należy również zwrócić uwagę na elementy towarzyszące, takie jak pompa wody, która często jest napędzana przez pasek rozrządu. W wielu przypadkach zaleca się jej wymianę równocześnie z paskiem, aby uniknąć ponownego demontażu. Regularne wymiany oleju silnikowego i jego filtrów również przyczyniają się do lepszego smarowania elementów rozrządu, co może przedłużyć ich żywotność.

Wymiana układu rozrządu: krok po kroku

Wymiana układu rozrządu to skomplikowana procedura, która powinna być wykonana zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Proces ten zazwyczaj rozpoczyna się od demontażu pokrywy silnika i dostępu do paska lub łańcucha rozrządu. Następnie, należy ustawić silnik w odpowiedniej pozycji, co jest kluczowe dla zachowania właściwego momentu otwierania i zamykania zaworów.

 

Autor: Dawid Cieślak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *