Samochody sportowe to nie są zwykłe pojazdy do codziennego użytku. To maszyny zaprojektowane z myślą o emocjach, adrenaliny i precyzji. A skoro bawimy się w poważne zabawki, nie możemy zapominać o jednym z najważniejszych elementów: oponach.
Jakie znaczenie mają opony w samochodach sportowych?
Opony w samochodzie sportowym to coś więcej niż tylko „kawałek gumy”, jak niektórzy mówią. To jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią. Ich parametry mają ogromny wpływ na osiągi auta: przyspieszenie, drogę hamowania, prowadzenie, a nawet komfort jazdy.
Gdy wchodzisz w zakręt z prędkością 120 km/h, nie zastanawiasz się, czy bieżnik wygląda estetycznie. Chcesz mieć pewność, że opona utrzyma przyczepność – zarówno dosłownie, jak i w przenośni. Dlatego do aut sportowych nie nadają się opony uniwersalne, które można kupić w zwykłym sklepie. To tak, jakby na wyścig założyć sandały – może uda się dotrzeć do mety, ale w jakim stylu?
Opony letnie, zimowe czy całoroczne – co wybrać?
Sprawa jest prosta. Opony całoroczne? Zapomnij, jeśli zależy Ci na osiągach. Nawet te „premium” nie zaoferują Ci tego, czego oczekujesz od sportowego auta maksymalnej przyczepności i precyzyjnego prowadzenia.
Do samochodu sportowego należy dobierać:
-
Opony letnie – najlepsze w cieplejszych miesiącach. Dają optymalną przyczepność na suchym i mokrym asfalcie, szczególnie po rozgrzaniu do odpowiedniej temperatury.
-
Opony zimowe – jeśli naprawdę jeździsz swoim autem sportowym przez cały rok (a nie tylko od maja do września), potrzebujesz opon z odpowiednią mieszanką gumy i bieżnikiem, które poradzą sobie na śniegu i lodzie.
Opony całoroczne to kompromis, a sport nie znosi kompromisów. Albo jedziesz na pełnej, albo parkujesz pod domem.
Jakie parametry opon są kluczowe dla aut sportowych?
Przejdźmy do konkretów. Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon do auta sportowego?
-
Indeks prędkości – nie wybieraj opon z literką T, tylko przynajmniej W, Y lub ZR. Muszą wytrzymać prędkości powyżej 240 km/h.
-
Twardość mieszanki – im bardziej miękka, tym lepsza przyczepność, ale też szybsze zużycie. Coś za coś.
-
Profil opony – niższy profil (np. 30 lub 35) daje większą sztywność i precyzyjność, ale mniejszy komfort.
-
Rodzaj bieżnika – kierunkowy i asymetryczny sprawdzają się najlepiej przy dynamicznej jeździe.
-
Szerokość opony – szersza opona (np. 255, 275) zapewnia lepszą przyczepność, ale może pogarszać jazdę w deszczu więcej wody do odprowadzenia.
Nic dziwnego, że takie auta jak Porsche 911 czy BMW M4 mają różną szerokość opon z przodu i z tyłu wszystko dla optymalnego balansu i prowadzenia.
Wybór opon do samochodu sportowego to decyzja, którą warto podjąć z rozwagą. To wpływa na wszystko od bezpieczeństwa, przez osiągi, po czystą przyjemność z jazdy. Nie warto oszczędzać ani iść na skróty. Dobrze dobrana opona potrafi całkowicie zmienić charakter auta. I choć nie każdy zauważy to od razu, Ty kierowca poczujesz różnicę od razu. A przecież o to właśnie chodzi.
Autor: Dawid Cieślak
